Skip to main content

When Was the Last Time I Saw the Sun?

I went skiing today for the first time this winter. 

It's been a while! 

I don't think I did any cross-country skiing last winter...

Image: Susanna Kohonen

My body remembered it, though. All of it. Including the pain in the soles of my feet after not having used the skis for a long time. Every time the same thing, no matter how well you warm up and stretch before skiing.

Our bodies are wise. They remember everything, apparently. 

I wonder if my body remembers what it feels like to be in the same meeting room with colleagues or in the same classroom with students, once we get there! What it feels like not to have to restrict myself only to what can be done through the screen and online. What it feels like to have lunch together in the cafeteria and to chit-chat with fellow teachers over a cup of tea of coffee, while complaining about the rush hour, long queues, and crowded lobby.

I have to say I am so looking forward to that time. 

I am getting rather worn out of remote work and nothing but online interaction with colleagues and students.

I propose we already start planning for what we could do once we get to experience the new normal! Real seminars instead of webinars. 

Or rather: Real seminars as webinars, too, on-ground and online, in the hybrid format. Real meetings both on-ground and online, at the same time. Making sure that everyone has equal opportunities to participate. Having the choice to participate either on-ground or online.

We have learnt quite a bit about enabling accessibility and equal opportunities, too, haven't we. 

Let's put our know-how into practice.

- Yes, and the sun! I almost saw it today through the clouds! 

Here's a photo from about two weeks ago, so I can remember what the sun can do:

Image: Susanna Kohonen




Comments

Popular posts from this blog

Embracing Zen and Integrity in the Age of AI

  In the photo: Rekku the dog, my Zen master. As we step into the new academic year, many of us instructors, researchers, administrators may feel fairly burdened and overstretched before we have even started. We carry the weight of demands and change that may feel relentless. Yet beneath that fatigue lies a spark: a deep longing for meaningful work and for a peaceful, restful mindset in it all. There’s no better moment than now to rejuvenate our purpose, find our Zen, and remind ourselves why our work matters. Voices from the field: OER25 in London This past June, the 16th Annual Open Education Conference (OER25) unfolded in London, under the stirring theme “ Speaking Truth to Power: Open Education and AI in the Age of Populism ”. The gathering invited the participants to examine the intersections of open pedagogy, technology, and social justice, recognising that open education isn’t just about access or resources, but about agency, equity, and integrity in turbulent times ...

Zen ja tekoälyn aikakausi

  Rekku-koira, oma Zen-mestarini. Uusi lukuvuosi on alkanut ja moni meistä opettajista, tutkijoista ja hallinnon työntekijöistä saatamme tuntea olomme kuormittuneeksi jo ennen kuin olemme edes kunnolla päässeet alkuun. Jatkuvien uusien vaatimusten ja muutosten vauhti voi tuntua raskaalta. Silti kaiken alla kytee kipinä: kaipuu merkitykselliseen työhön ja rauhalliseen, levolliseen mieleen arjen taustavoimana. Nyt on sopiva hetki kirkastaa tarkoitustamme, löytää tässä kaikessa Zen ja muistuttaa itseämme siitä, miksi työmme on tärkeää. Ääniä kentältä: OER25 Kesäkuussa järjestettiin 16. vuosittainen Open Education eli tuttavallisemmin OER-konferenssi, jonka kantavana teemana oli “Speaking Truth to Power: Open Education and AI in the Age of Populism” . Osallistujia kutsuttiin pohtimaan avoimen pedagogiikan, teknologian, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja vallankäytön risteyskohtia korostaen sitä, että avoin koulutus ei tarkoita vain avoimia oppimateriaaleja tai avointa pääsyä vaikka...

Miten toimintatavat muovaavat oppimisympäristöä? Välittämisen pedagogiikka ja alkuperäiskansojen viisaus

  Stonehenge, jota voidaan pitää kulttuurin tuotoksena. Entä sen rakentamisen prosessit, protokollat, syyt, konteksti? Kuva: Pixabay.   Viisaus ei ole kulttuurin tuotoksissa, vaan kulttuurin prosesseissa ja protokollissa. (Yunkaporta 2023,  Right Story, Wrong Story: Adventures in Indigenous Thinking , s. 201, oma suomennos). Tämän lainauksen myötä haluan kutsua meidät pohtimaan siitä, miten hahmotamme vuorovaikutuksen, ihmissuhteiden ja välittämisen merkityksen opetustyössä. Maailmassa, jossa usein keskitytään vain valmiisiin lopputuloksiin (siihen, mitä luomme, mitä tuotamme, mitä luulemme tietävämme, mitä käytämme, esim. kirjoja, tekstejä, taidetta, musiikkia, jne.), Yunkaporta muistuttaa meitä siitä, että todellista viisautta ei pidä etsiä kulttuurin tuotoksista, vaan tuotoksia toisintavista vuorovaikutteisista järjestelmistä. Yunkaporta käyttää termiä protokolla viitatessaan tällaisiin toimintatapoihin ja käytäntöihin, joita kuhunkin Australian alkuperäiskansaan kuu...