Skip to main content

Näkökulmia etäopetukseen, etäpalavereihin ja vuorovaikutukseen


Kuva: Päivi Tauru. Suomenpystykorva Virkalan Kaarina eli Kaja Teams-palaverissa. *)

Hee. Nyt pätkii. Ee kuulu. Laetappa mikki piälle. Kokkeile uuvvestaan.

Joolu on tulossa, pitkä syksy takana, ja alakaapi jo väsyttee... joko piäsis ulos lummeen telemimmään!


Kuva: Päivi Tauru. Suomenpystykorva Virkalan Kaarina eli Kaja Teams-palaverissa. *)

Toivosin kuitenniin, että miunkin näkökulumastain mietittäissiin joskus etäpalavereita ja etäopetukssii. Esimerkiks en niä kaikkia värejä. Haestasin kyllä kaeken tosj hyvin, mutta netin kaatta ee sua vielä hajuja jaettua. Voe harmi. Ruutuakkii voep jakkaa, ja iäniä, no miksee sitten hajuja... suatikka makuja!

Sitten on tosj vaekkeeta yrittää vuan istua ruuvvun iessä koko aejjan. Eehän siinä jaksais olla, paitsi emännän sylissä. Miusta emännän rapsutukset on paljon kivemppoo ko luentojen seurraamminen ruuvvulta. Ne silitykset jottain miulle kerttookin välittämisestä - luento, eepä juur. Eekö sitä nyt voes jotennii silittee sieltä netinkin kaatta. Vaekka mukavilla metästyskuvaloella!


Joskus halluun kyllä osallisttuukkii, kun puhhuuvvat jottaen jotta korvat noussoo pysttyyn. Haakun, murahtelen ja urisen, mutta eepä ne minnuu kuule. Eepä ne, ee. Tai ehkä ne kuullookkin, mutta ee ne aena tajjuu, mittee mie yritän sannoo. Kun en voe siellä luona käävvä hänttee heilloottamassa tahi kättä nuolasemassa.

Enkä oekkeen pysty tuohon tsättiin tassuloella näppäellemmään. Yritin kyllä kerran, mutta en kuullemma ollu kovinkkaa selekkee ilimaissultain. Joku loukkaantukkiin. Ai miekö en oo selekkee, ai miutko voep ymmärttee viärrin. Uuu-uurrrrr. Miehän oon niin mukava jotta.


Kuva: Pixabay *)

-----------------------------------------------------------------------------

"Meitä kiinnostaa, miten suomalaisissa yliopistoissa opitaan ja opetetaan viestintä- ja vuorovaikutusosaamista, joka koostuu niin tiedollisesta kuin taidollisesta sekä motivaatioon liittyvästä ja eettisestä näkökulmasta.

Taitonäkökulma liittyy siihen, että yksilö osaa toimia tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti niin, että tilanteelle asetetut tavoitteet saavutetaan. Tiedollinen ulottuvuus tarkoittaa esimerkiksi ymmärrystä siitä, mikä ryhmä on ja minkälaista osaamista ryhmässä toimiminen vaatii. Eettisestä näkökulmasta vuorovaikutusosaaminen on vastuun ottamista omasta viestinnästä ja sen vaikutuksista. 

Vuorovaikutusosaaminen edellyttää metakognitiivista osaamista eli vuorovaikutuksen suunnittelua, ennakointia, säätelyä, arviointia, näkökulman vaihtamista ja itsereflektiota. 

Vuorovaikutusosaaminen ei kuitenkaan tule ilmi, ellei yksilöllä ole motivaatiota ja uskallusta viestintään. Sen kehittymisen huomaakin vuorovaikutukseen liittyvän tiedon lisääntymisenä, taitojen kehittymisenä ja asenteen muuttumisena. 

(...)

Toivomme yhteistyötä viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen opettamiseen, jotta se olisi tulevaisuudessa moniäänistä ja dialogissa rakennettua." (Järvelin-Suomela et al., 2018.)



- Kiitos Päivi Taurulle kuvien käyttöluvasta! 

*) Kuvien koirilla ei ole suoraa yhteyttä keksimääni tarinaan.


Lähde: 

Järvelin-Suomela, J. & Järvelä, R. & Jokiranta, P. & Kuitunen. A. 2018. Viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen kehittyminen yliopistossa. Yliopistopedagogiikka. 

https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2018/11/23/viestinta-ja-vuorovaikutusosaamisen-kehittyminen-yliopistossa/ 

Comments

Popular posts from this blog

Embracing Zen and Integrity in the Age of AI

  In the photo: Rekku the dog, my Zen master. As we step into the new academic year, many of us instructors, researchers, administrators may feel fairly burdened and overstretched before we have even started. We carry the weight of demands and change that may feel relentless. Yet beneath that fatigue lies a spark: a deep longing for meaningful work and for a peaceful, restful mindset in it all. There’s no better moment than now to rejuvenate our purpose, find our Zen, and remind ourselves why our work matters. Voices from the field: OER25 in London This past June, the 16th Annual Open Education Conference (OER25) unfolded in London, under the stirring theme “ Speaking Truth to Power: Open Education and AI in the Age of Populism ”. The gathering invited the participants to examine the intersections of open pedagogy, technology, and social justice, recognising that open education isn’t just about access or resources, but about agency, equity, and integrity in turbulent times ...

Digital Universities Europe: Caring Transcends Time and Place

THE (Times Higher Education) Digital Universities Europe 2023 conference took place in Barcelona, Universitat Oberta de Catalunya, on 23-25 October 2023. The programme included a wide range of pedagogical, digital support, e-learning support and pedagogical leadership perspectives. The conference had a pleasant balance between keynotes, presentations, and panel discussions, with good breaks and time for networking, booth visits and discussions. Above all, the experience of place and time on campus and the programme’s arts and culture immersion felt invigoratingly holistic, taking into account the embodied nature of the human being. There was also room for multiple voices and views to be expressed. The humanistic and human-centred perspectives and the atmosphere conducive to critical and creative thinking was noticeable, as if flowing through the spaces, lights and sounds of Gaudí’s nature-inspired architecture into our digital reflections. Leading pioneers in the field of digital ...

Miten toimintatavat muovaavat oppimisympäristöä? Välittämisen pedagogiikka ja alkuperäiskansojen viisaus

  Stonehenge, jota voidaan pitää kulttuurin tuotoksena. Entä sen rakentamisen prosessit, protokollat, syyt, konteksti? Kuva: Pixabay.   Viisaus ei ole kulttuurin tuotoksissa, vaan kulttuurin prosesseissa ja protokollissa. (Yunkaporta 2023,  Right Story, Wrong Story: Adventures in Indigenous Thinking , s. 201, oma suomennos). Tämän lainauksen myötä haluan kutsua meidät pohtimaan siitä, miten hahmotamme vuorovaikutuksen, ihmissuhteiden ja välittämisen merkityksen opetustyössä. Maailmassa, jossa usein keskitytään vain valmiisiin lopputuloksiin (siihen, mitä luomme, mitä tuotamme, mitä luulemme tietävämme, mitä käytämme, esim. kirjoja, tekstejä, taidetta, musiikkia, jne.), Yunkaporta muistuttaa meitä siitä, että todellista viisautta ei pidä etsiä kulttuurin tuotoksista, vaan tuotoksia toisintavista vuorovaikutteisista järjestelmistä. Yunkaporta käyttää termiä protokolla viitatessaan tällaisiin toimintatapoihin ja käytäntöihin, joita kuhunkin Australian alkuperäiskansaan kuu...