Näkökulmia etäopetukseen, etäpalavereihin ja vuorovaikutukseen


Kuva: Päivi Tauru. Suomenpystykorva Virkalan Kaarina eli Kaja Teams-palaverissa. *)

Hee. Nyt pätkii. Ee kuulu. Laetappa mikki piälle. Kokkeile uuvvestaan.

Joolu on tulossa, pitkä syksy takana, ja alakaapi jo väsyttee... joko piäsis ulos lummeen telemimmään!


Kuva: Päivi Tauru. Suomenpystykorva Virkalan Kaarina eli Kaja Teams-palaverissa. *)

Toivosin kuitenniin, että miunkin näkökulumastain mietittäissiin joskus etäpalavereita ja etäopetukssii. Esimerkiks en niä kaikkia värejä. Haestasin kyllä kaeken tosj hyvin, mutta netin kaatta ee sua vielä hajuja jaettua. Voe harmi. Ruutuakkii voep jakkaa, ja iäniä, no miksee sitten hajuja... suatikka makuja!

Sitten on tosj vaekkeeta yrittää vuan istua ruuvvun iessä koko aejjan. Eehän siinä jaksais olla, paitsi emännän sylissä. Miusta emännän rapsutukset on paljon kivemppoo ko luentojen seurraamminen ruuvvulta. Ne silitykset jottain miulle kerttookin välittämisestä - luento, eepä juur. Eekö sitä nyt voes jotennii silittee sieltä netinkin kaatta. Vaekka mukavilla metästyskuvaloella!


Joskus halluun kyllä osallisttuukkii, kun puhhuuvvat jottaen jotta korvat noussoo pysttyyn. Haakun, murahtelen ja urisen, mutta eepä ne minnuu kuule. Eepä ne, ee. Tai ehkä ne kuullookkin, mutta ee ne aena tajjuu, mittee mie yritän sannoo. Kun en voe siellä luona käävvä hänttee heilloottamassa tahi kättä nuolasemassa.

Enkä oekkeen pysty tuohon tsättiin tassuloella näppäellemmään. Yritin kyllä kerran, mutta en kuullemma ollu kovinkkaa selekkee ilimaissultain. Joku loukkaantukkiin. Ai miekö en oo selekkee, ai miutko voep ymmärttee viärrin. Uuu-uurrrrr. Miehän oon niin mukava jotta.


Kuva: Pixabay *)

-----------------------------------------------------------------------------

"Meitä kiinnostaa, miten suomalaisissa yliopistoissa opitaan ja opetetaan viestintä- ja vuorovaikutusosaamista, joka koostuu niin tiedollisesta kuin taidollisesta sekä motivaatioon liittyvästä ja eettisestä näkökulmasta.

Taitonäkökulma liittyy siihen, että yksilö osaa toimia tehokkaasti ja tarkoituksenmukaisesti niin, että tilanteelle asetetut tavoitteet saavutetaan. Tiedollinen ulottuvuus tarkoittaa esimerkiksi ymmärrystä siitä, mikä ryhmä on ja minkälaista osaamista ryhmässä toimiminen vaatii. Eettisestä näkökulmasta vuorovaikutusosaaminen on vastuun ottamista omasta viestinnästä ja sen vaikutuksista. 

Vuorovaikutusosaaminen edellyttää metakognitiivista osaamista eli vuorovaikutuksen suunnittelua, ennakointia, säätelyä, arviointia, näkökulman vaihtamista ja itsereflektiota. 

Vuorovaikutusosaaminen ei kuitenkaan tule ilmi, ellei yksilöllä ole motivaatiota ja uskallusta viestintään. Sen kehittymisen huomaakin vuorovaikutukseen liittyvän tiedon lisääntymisenä, taitojen kehittymisenä ja asenteen muuttumisena. 

(...)

Toivomme yhteistyötä viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen opettamiseen, jotta se olisi tulevaisuudessa moniäänistä ja dialogissa rakennettua." (Järvelin-Suomela et al., 2018.)



- Kiitos Päivi Taurulle kuvien käyttöluvasta! 

*) Kuvien koirilla ei ole suoraa yhteyttä keksimääni tarinaan.


Lähde: 

Järvelin-Suomela, J. & Järvelä, R. & Jokiranta, P. & Kuitunen. A. 2018. Viestintä- ja vuorovaikutusosaamisen kehittyminen yliopistossa. Yliopistopedagogiikka. 

https://lehti.yliopistopedagogiikka.fi/2018/11/23/viestinta-ja-vuorovaikutusosaamisen-kehittyminen-yliopistossa/ 

Comments