Skip to main content

"Uusi normaali" - Paluu ihmisyyteen



Kuva: Susanna Kohonen


"Keho tietää joskus aivoja paremmin", otsikoi HS Viikko 09/2021.  "Kehon ja aivojen piilevän vuorovaikutuksen tutkimus on nousussa." 

Kehotietoisuus, kehollinen tietoisuus, kehon muisti, kehoaisti. 

Vielä vähän aikaa sitten näille olisi naurettu huuhaana. Samoin kuin jotkut edelleen nauravat draamakasvatuksen eli draamapedagogiikan tarpeellisuudelle ja tarpeelle saada Suomessakin draama perusopetuksen opetussuunnitelmaan omaksi aineekseen. Me draamaihmiset joudumme Suomessa edelleen argumentoimaan, että draama ei suinkaan ole "pelkää draamaa" eli näyttelemistä, vaan kokonainen ihmis- ja oppimiskäsitys: Luovuutta, kriittistä ajattelua, kokonaisvaltaisuutta, empatiataitoja, myötätuntotaitoja, ongelmanratkaisutaitoja, kehollisuutta.

Kehoaisti välittää tietoa kehostamme, "omasta fysiologisesta olemisestamme", ja  kehoaistin välittämät viestit ovat todennäköisesti merkityksellisempiä "kuin ulkoinen tieto, erityisesti minuuden kokemuksen kannalta", kuten Hesarin haastattelema aivotutkimuskeskuksen johtaja Tiina Parviainen Jyväskylän yliopistosta asian muotoilee. 

Neurotieteilijä Antonio Damasio Kalifornian yliopistosta puolestaan toteaa Hesarin mukaan New Scientist -lehdessä, että "kehosta välittyvät signaalit ovat (...) keskeinen osa minuutta ja ne rakentavat itsetuntoa." Ranskalaisen neurotieteen tutkija Catherine Tallon-Baudry'n kerrotaan esittävän, että "autonomisen hermoston välittämällä tiedolla on keskeinen merkitys ihmisen minuuden ja olemisen kokemuksessa, muutenkin kuin tunnekokemuksen osana".

Keho osallistuu siis suoraan tietoisuuteen, mieleen ja minuuteen - ilman, että sen viestien tarvitsee mennä aivojen kautta.

Eläköön kehollisuus ja kehoa, eri aisteja sekä tunteita ja mieltä aktivoivat oppimismenetelmät!

Olen opettajana usein johdatellut kokemuksellisiin ja toiminnallisiin tehtäviin agitaattorina: "Emmehän me tässä istu pelkkinä aivoina; minä ainakin näen ihan kokonaisia ihmisiä edessäni."

Ihminen on kokonaisuus. Mutta milloin viimeksi olet kokenut, että oppiminen olisi kokonaisvaltaista?

Oppiminen, kuten ihminenkin, on kehollista, kehossa tapahtuvaa, kehossa olevaa. Se saa energiaa ja edistyy vuorovaikutteisuudessa. Oppiminen on kokonaisvaltaisimmillaan kehomuistia ja kehollista tietoisuutta aktivoivaa vuorovaikutusta.

Ihmisen kokonaisuus on vielä suurelta osin mysteeri länsimaiselle lääketieteelle ja ihmiskuvalle. Vähän kuten käsitys maailmasta, taivaankappaleista ja niiden liikkeistä alkoi muuttua mm. Galileo Galilein ja Tyko Brahen laskelmien ja havaintojen kautta 1500-luvun lopulta lähtien, taidamme olla pikku hiljaa samankaltaisen laajentuvan ja monipuolistuvan ihmiskäsitys- ja oppimiskäsityspohdinnan kynnyksellä.

Jospa korona-aika ja käynnissä oleva keskustelu uudesta normaalista veisi meidät jonkin sellaisen äärelle, mikä meiltä on päässyt aiemmin unohtumaan kaiken kiireen ja hulabaloon keskellä: Ihminen kokonaisuutena.

Uuteen normaaliin orientoituessamme eri puolilla maailmaa on kokonaisvaltainen asenne onneksi säteilemässä läpi muissakin muodoissa. Esimerkiksi University of Queenslandin lääketieteen tiedekunta järjesti yhdessä saman yliopiston psykologian laitoksen tutkimusryhmän Compassionate Mind kanssa tammi- maaliskuussa webinaarisarjan otsikolla Compassion and the New Normal, eli myötätunto ja uusi normaali. 

Ihmisyys, inhimillisyys, myötätunto, empatia - ovatko nämä edelleen epämuodikkaita termejä? Yhtä epämuodikkaita kuin tunneäly, kehoaisti tai kehomuisti vielä vähän aikaa sitten? Yhtä epämuodikkaita kuin kestävä kehitys vielä vähän aikaisemmin?

Anne-Marie Scott Athabasca University'stä ottaakin kestävän kehityksen näkökulman mukaan uuteen normaaliin orientoitumisessa. Hän painottaa, että opiskelijoista ja henkilökunnasta huolenpitäminen ja välittäminen, toisin sanoen myötätunto, on kestävän kehityksen mukaista toimintaa. 

Toivottavasti tästä tulee uutta normaalia!


Comments

Popular posts from this blog

Embracing Zen and Integrity in the Age of AI

  In the photo: Rekku the dog, my Zen master. As we step into the new academic year, many of us instructors, researchers, administrators may feel fairly burdened and overstretched before we have even started. We carry the weight of demands and change that may feel relentless. Yet beneath that fatigue lies a spark: a deep longing for meaningful work and for a peaceful, restful mindset in it all. There’s no better moment than now to rejuvenate our purpose, find our Zen, and remind ourselves why our work matters. Voices from the field: OER25 in London This past June, the 16th Annual Open Education Conference (OER25) unfolded in London, under the stirring theme “ Speaking Truth to Power: Open Education and AI in the Age of Populism ”. The gathering invited the participants to examine the intersections of open pedagogy, technology, and social justice, recognising that open education isn’t just about access or resources, but about agency, equity, and integrity in turbulent times ...

Digital Universities Europe: Caring Transcends Time and Place

THE (Times Higher Education) Digital Universities Europe 2023 conference took place in Barcelona, Universitat Oberta de Catalunya, on 23-25 October 2023. The programme included a wide range of pedagogical, digital support, e-learning support and pedagogical leadership perspectives. The conference had a pleasant balance between keynotes, presentations, and panel discussions, with good breaks and time for networking, booth visits and discussions. Above all, the experience of place and time on campus and the programme’s arts and culture immersion felt invigoratingly holistic, taking into account the embodied nature of the human being. There was also room for multiple voices and views to be expressed. The humanistic and human-centred perspectives and the atmosphere conducive to critical and creative thinking was noticeable, as if flowing through the spaces, lights and sounds of Gaudí’s nature-inspired architecture into our digital reflections. Leading pioneers in the field of digital ...

Zen ja tekoälyn aikakausi

  Rekku-koira, oma Zen-mestarini. Uusi lukuvuosi on alkanut ja moni meistä opettajista, tutkijoista ja hallinnon työntekijöistä saatamme tuntea olomme kuormittuneeksi jo ennen kuin olemme edes kunnolla päässeet alkuun. Jatkuvien uusien vaatimusten ja muutosten vauhti voi tuntua raskaalta. Silti kaiken alla kytee kipinä: kaipuu merkitykselliseen työhön ja rauhalliseen, levolliseen mieleen arjen taustavoimana. Nyt on sopiva hetki kirkastaa tarkoitustamme, löytää tässä kaikessa Zen ja muistuttaa itseämme siitä, miksi työmme on tärkeää. Ääniä kentältä: OER25 Kesäkuussa järjestettiin 16. vuosittainen Open Education eli tuttavallisemmin OER-konferenssi, jonka kantavana teemana oli “Speaking Truth to Power: Open Education and AI in the Age of Populism” . Osallistujia kutsuttiin pohtimaan avoimen pedagogiikan, teknologian, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja vallankäytön risteyskohtia korostaen sitä, että avoin koulutus ei tarkoita vain avoimia oppimateriaaleja tai avointa pääsyä vaikka...