Skip to main content

Posts

From Paradox to Paradigm

This year the Finnish University Seminar will be organised as a two-hour webinar. The focus is on well-being at work: Do we still have energy to develop our work, despite the COVID19 hassle? For me, energy to develop my teaching means a fizzy, bubbly, empowering feeling. In other words: Do I still have that bubbly feeling about my work?   Image by  Prawny  from  Pixabay   Since coronavirus-March I've been trying to make something else bubble, too. I've been trying to make a sourdough starter bubble as a gluten free version. Oh my, what a learning process that has been, and still continues to be so. I opted for a gluten free diet a few years ago, for health reasons. I have found the best gluten-free advice and the best gluten-free recipes online, in the English language sphere of the internet.   Sourdough starters caught my attention last year. At first, I went for any sourdough starter blog and recipes. I thought I could easily just rehash them mys...

Paradoksista paradigmaksi

Tänä vuonna Yliopistopäivän teemana on Koronan varjossa 2020 - vieläkö riittää virtaa työn kehittämiseen? Virta työn kehittämisessä on minusta vähän niin kuin...  kupliva, energinen, voimaannuttava tunne. Vieläkö siis riittää kuplivaa tunnetta työn kehittämiseen.  Image by  Prawny  from  Pixabay   Olen koronamaaliskuusta lähtien yrittänyt saada jotain muutakin kuplimaan. Olen yrittänyt saada vaaleaa hapanjuurta toimimaan gluteenittomana versiona, eli kuplimaan ja kuohumaan, ja sitä myötä kohottamaan gluteenitonta taikinaa. Voi, mikä oppimisprosessi se on ollutkaan: reilu puoli vuotta takana, ja vieläkin jatkuu.  Siirryin gluteenittomaan ruokavalioon muutamia vuosia sitten. Parhaimpia neuvoja gluteenittomaan leivontaan olen löytänyt englanninkielisestä maailmasta netin kautta. Hapanjuurileivonnasta innostuin viime vuonna. Ensin etsin mitä tahansa hapanjuuriblogeja ja -ohjeita. Ajattelin, että varmasti vehnäjauhot voi korvata muilla jauhoilla ihan itseki...

Error! Error!

We teachers have been told for quite a long time that we should digitalise more of our teaching and transfer most or all of it online. It’s easy – just use this or that software, these digital platforms, a heaped measure of virtual learning environments, a pinch of apps, a dash of doctrines. Sprinkle with a helping of livestreams, top with video recordings from cloud servers, oh except wait a minute, you mustn’t forget subtitles or else remove the videos quickly. “I can’t open the file,” “The video doesn’t work,” “Why can’t I hear a thing,” “Unable to access the site.” Error, error. Tyger! Tyger! burning bright... A dash of doctrines? They have indeed been flooding through doors and windows with the onset of the COVID19 pandemic. Best practices, good models, check these five ways to improve your online teaching, read these ninety-five online theses hammered onto the door of the cathedral of virtualities, hey does your student plagiarise or cheat in online exams, here’s an algorithm for...

Error! Virhe!

Meille opettajille on kerrottu jo pitkään, että opetusta pitäisi digitalisoida, siirtää virtuaaliseen ympäristöön. Tuosta vaan, ota käyttöön se ja tämä ohjelma, nämä digitaaliset alustat, loraus virtuaalisia oppimisympäristöjä, ripaus äppejä, hyppysellinen oppeja, sirottele sekaan laivstriimiä, hämmennä mukaan videoita, tallenna, editoi, jaa pilvestä, ai niin ja muista lisätä tekstitykset tai sitten ota videot pois hetimiten.    “Tiedosto ei aukea,” “Video ei toimi,” “Miksi en kuule mitään,” “En pääse kirjautumaan sivulle”. Error, error. Tyger! Tyger! burning bright... Hyppysellinen oppeja? Niitä on tosiaan tulvinut eri tuuteista koronakevään myötä. Best practices, hyviä malleja, tsekkaa nämä viisi keinoa verkkovälitteisen opetuksen sujumiseksi, lue nämä yhdeksänkymmentäviisi virtuaalisuuden katedraalin oveen naulattua online-teesiä, hei plagioiko opiskelijasi ja huijaako etätenteissä - tässä sulle algoritmiä ja valvontakamerapalvelua. Paljasta pinnarit: kysy yllättäviä yk...

On Virtual Teachers, Cross-Stitch Projects, and World Mental Health Days

Photo by Susanna Kohonen.  St.Columba's Bay, Iona , Great Britain. A labyrinth for meditative walking.    How fitting that the launch of my blog happened to coincide with the  World Mental Health Day ! Several years ago I understood and accepted the fact that my work as a teacher would never be what it used to be. It took me a long time to reconsider whether I wanted to continue working as a teacher. As I chose to do so, I then had to re-calibrate my perception on what it means to be a teacher. Namely, about 80% of my courses had to be re-designed and transformed into online courses.  For me, it was a rocky road. As someone who firmly believes and promotes learning-in-interaction, learning-by-doing, as well as experiential learning, which I thought could properly take place only when people actually (physically) meet each other and work together. To me, it seemed impossible to achieve these aims in virtual and digital learning environments.  So my...

Virtuaalisia opettajuuksia, ristipistotauluja ja maailman mielenterveyspäiviä

Kuva: Susanna Kohonen. St.Columba's Bay, Ionan saari , Iso-Britannia.   Jatulintarha mietiskelykävelyä varten. Kuinka osuvaa, että blogini aloituspäivä sattuukin maailman mielenterveyspäivän yhteyteen. Useita vuosia sitten ymmärsin ja hyväksyin, että opettajan työni ei enää koskaan olisi samankaltaista kuin aiemmin. Mietin pitkään ja hartaasti, haluanko jatkaa enää opetusalalla. Koska halusin, pohdin, kuinka tekisin työni jälleen itselleni mielekkääksi. Nimittäin noin 80% opetustyöstäni muuntui etä- ja monimuoto-opetukseksi. Minulta, joka uskon vuorovaikutukseen, kokemukselliseen oppimiseen, toiminnallisiin työmuotoihin - toisin sanoen ihmisten välille muodostuvaan yhteyteen ja sen taikaan. Se ei mitenkään voi syntyä, niin ajattelin, virtuaalisissa ja digitaalisissa ympäristöissä. Halusin olla holistinen. Opetustyö muuttui yksinään tietokoneen ruudun ääressä puurtamiseksi. Niska ja hartiat jumittivat, rannekanavat eivät tykänneet, iskiaskin iski. Ennen kaikkea mielenmaisemani s...

Tyger! Tyger! burning bright

  The Tyger/ William Blake (1757 - 1827) Tyger! Tyger! burning bright, In the forests of the night, What immortal hand and eye Could frame thy fearful symmetry? In what distant deeps or skies, Burnt the fire of thine eyes? On what wings dare he aspire? What the hand dare seize the fire? And what shoulder, and what art, Could twist the sinews of thy heart? And, when thy heart began to beat, What dread hand? and what dread feet? What the hammer? what the chain? In what furnace was thy brain? What the anvil? what dread grasp Dare its deadly terrors clasp? When the stars threw down their spears, And watered Heaven with their tears, Did He smile His work to see? Did He who made the Lamb make thee? Tyger! Tyger! burning bright In the forests of the night, What immortal hand or eye Dare frame thy fearful symmetry? - The eye of the tiger, photo by Ralph Mayhew on Unsplash Listen to the poem through Poetry by Heart .