Skip to main content

Joutsenen pedagogiikka



Kuva: Ionan saari, Skotlanti.

Kun jouduin muuntamaan kaiken opetukseni verkkoon vuosia sitten, ajattelin, että opettajan urani taitaa kohta riittää minulle. En pidä siis ollenkaan outoina OAJ:n teettämän kyselyn tuloksia, joiden mukaan jopa kuusi kymmenestä opettajasta alkoi harkita ammatinvaihtoa koronan etäopetuspakon aikana.

Aiemmin blogissani olen kirjoittanut paradoksista, jonka kanssa olen paininut useita vuosia: Kuinka yhdistää kokemuksellinen, kehollinen, kokonaisvaltainen oppiminen digitaaliseen pedagogiikkaan. "Luulin, että verkkovälitteisyys veisi iäisesti yhä kauemmas pois inhimillisyydestä," kirjoitin. En ole vielä löytänyt ratkaisua, vaikkakin ratkaisun palasia. On se edelleenkin paradoksi; enhän voi olla virtuaalisesti koskaan samalla tavalla läsnä kuin samassa huoneessa toisten ihmisten kanssa. 

Mutta mystikkojen tavoin uskon pohdiskeluun, sisäiseen katselemiseen eli kontemplaatioon. Toisin sanoen, pohtiessani kahta toistensa vastakohdilta vaikuttavaa asiaa voin jättää vastakohdat välillä omaan rauhaansa ja omaksua levollisen, hyökkäämättömän asenteen mietiskelyyni. Voin ikään kuin katsella mielessäni tätä paradoksia ilman, että pidän sitä paradoksina. Edes vähän aikaa. Ja voi olla, että jonkinlaisia vastauksia alkaa muotoutua. 

Osallistuin Digital Pedagogy Lab (DPL) 2021 -verkkotapahtumaan elokuun alussa. Sen ajaksi valitaan yksi työpaja, tutustutaan monenlaisiin ajatuksia herättäviin materiaaleihin sekä osallistutaan keynote-puheenvuoroihin etänä. Elokuisen DPL:n aikana luin myös uutta suomenkielistä kirjaa merkittävästä ruotsalaisesta taiteilijasta Hilma af Klintistä (1882-1944). Hänen työnsä kuvamaailma alkoi kutoutua yhteen uusia ajatussäikeitä herättäneisiin Digital Pedagogy Labin keskusteluihin. 

Digital Pedagogy Labin innoittavien ja virkistävien keskusteluiden jälkeen hengähdin hieman. Löysin YouTubesta useita tallenteita, joiden aiheena oli Hilma af Klint. Päätin kuunnella Michael Carterin luennon “The Complications of Hilma af Klint”, jonka hän piti elokuussa 2019 Philosophical Research Society'n tiloissa Los Angelesissa, Kaliforniassa.

Sohvalla luentoa seuratessani yhtäkkiä vaikutuin siitä, mitä Carter kertoi af Klintin teossarjasta nimeltä Joutsen (Swan), eli 24 osaa sisältävästä teoksesta, jotka hän maalasi vuosina 1914 ja 1915. 

Joutsen-sarja alkaa vastakohtia kuvaavalla joutsenparilla, joista toinen on musta ja toinen valkoinen ja jotka kohtaavat ikään kuin toistensa peilikuvina horisontissa, keskialalla, nokat ja yhdet siivet toisiaan koskettaen. Sarja kehittyy yhä abstraktimmaksi värien ja muotojen tanssiksi, mutta horisontti kohtaamispisteenä toistuu läpi sarjan (ks. esim. Moderna Museet'in tai Guggenheim'in af Klint -sivustoja).

Carter viittasi esityksessään veedisen perinteen käsitteistöön joutsenta koskien. Joutsenta pidetään viisauden symbolina. Koska joutsen on kotonaan sekä maalla että vedessä, todellisesti viisaiden ihmistenkin pitäisi olla kuin kotonaan niin näkyvän kuin näkymättömän suhteen.

“The Swan is equally at home on land and water; similarly, the true sage is equally at home in the realms of matter and of spirit.” (…) 

(Paramahansa Yogananda, God Talks with Arjuna – The Bhagavad Gita.)

Hilma af Klintin Joutsen-sarja voidaan varsin hyvin nähdä ja tulkita tästä näkökulmasta, ikään kuin sekä näkyvän että näkymättömän todellisuuden sisäisenä katsomisena.

Myöhemmin epämääräiset digipedagogiikan ajatukseni saivat reflektointipintaa af Klintin teoksissa, elokuisessa kotipihassamme mäntymetsän kupeessa, lämpimän tuulen humistessa ylhäällä oksistoissa, ilta-auringossa säihkyvien sudenkorentojen, lepattelevien amiraaliperhosten ja tummien suruvaippojen lennellessä pääni yllä. Kuuntelin toiselta puolelta maapalloa lähetettyä keynote-puhetta lusikoidessani mustikoita pakastepusseihin.

Näitä molempia tulisin arvostamaan pitkin pimeää suomalaista talvea. Myöhemmin illalla istuin pihakatoksen nuotion äärellä tulen loimussa, lempeästi palavan koivupilkkeen tuoksussa.  

Mieleeni tuli joutsenen pedagogiikka. Joutsenen, joka on yhtä aikaa sekä musta että valkoinen, ja kaikkea siltä väliltä, realistisesti ja abstraktisti, kuten af Klintin teoksessa. Sekä täysin kokonaisvaltaista, kehollista, kokemuksellista että täysin verkkovälitteistä voidaan tarkastella rinta rinnan, vierekkäin; ne molemmat ovat yhtä todellisia ja "kohtaavat horisontissa" myös omassa toiminnassani opettajana. Haluan, että ne kohtaavat toisensa myös omassa toiminnassani täysin verkkovälitteisessä opetuksessa. Kuinka tämä voi tapahtua? 

Jatkuu seuraavassa osassa!


Comments

Popular posts from this blog

Embracing Zen and Integrity in the Age of AI

  In the photo: Rekku the dog, my Zen master. As we step into the new academic year, many of us instructors, researchers, administrators may feel fairly burdened and overstretched before we have even started. We carry the weight of demands and change that may feel relentless. Yet beneath that fatigue lies a spark: a deep longing for meaningful work and for a peaceful, restful mindset in it all. There’s no better moment than now to rejuvenate our purpose, find our Zen, and remind ourselves why our work matters. Voices from the field: OER25 in London This past June, the 16th Annual Open Education Conference (OER25) unfolded in London, under the stirring theme “ Speaking Truth to Power: Open Education and AI in the Age of Populism ”. The gathering invited the participants to examine the intersections of open pedagogy, technology, and social justice, recognising that open education isn’t just about access or resources, but about agency, equity, and integrity in turbulent times ...

Digital Universities Europe: Caring Transcends Time and Place

THE (Times Higher Education) Digital Universities Europe 2023 conference took place in Barcelona, Universitat Oberta de Catalunya, on 23-25 October 2023. The programme included a wide range of pedagogical, digital support, e-learning support and pedagogical leadership perspectives. The conference had a pleasant balance between keynotes, presentations, and panel discussions, with good breaks and time for networking, booth visits and discussions. Above all, the experience of place and time on campus and the programme’s arts and culture immersion felt invigoratingly holistic, taking into account the embodied nature of the human being. There was also room for multiple voices and views to be expressed. The humanistic and human-centred perspectives and the atmosphere conducive to critical and creative thinking was noticeable, as if flowing through the spaces, lights and sounds of Gaudí’s nature-inspired architecture into our digital reflections. Leading pioneers in the field of digital ...

Zen ja tekoälyn aikakausi

  Rekku-koira, oma Zen-mestarini. Uusi lukuvuosi on alkanut ja moni meistä opettajista, tutkijoista ja hallinnon työntekijöistä saatamme tuntea olomme kuormittuneeksi jo ennen kuin olemme edes kunnolla päässeet alkuun. Jatkuvien uusien vaatimusten ja muutosten vauhti voi tuntua raskaalta. Silti kaiken alla kytee kipinä: kaipuu merkitykselliseen työhön ja rauhalliseen, levolliseen mieleen arjen taustavoimana. Nyt on sopiva hetki kirkastaa tarkoitustamme, löytää tässä kaikessa Zen ja muistuttaa itseämme siitä, miksi työmme on tärkeää. Ääniä kentältä: OER25 Kesäkuussa järjestettiin 16. vuosittainen Open Education eli tuttavallisemmin OER-konferenssi, jonka kantavana teemana oli “Speaking Truth to Power: Open Education and AI in the Age of Populism” . Osallistujia kutsuttiin pohtimaan avoimen pedagogiikan, teknologian, sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja vallankäytön risteyskohtia korostaen sitä, että avoin koulutus ei tarkoita vain avoimia oppimateriaaleja tai avointa pääsyä vaikka...